"Książka nas uczy, książka cieszy,
czasem zadziwi nas niemało
albo po prostu tak rozśmieszy,
jakby się dobry żart słyszało.
Książka też mądrze nam doradza
różne wskazówki,
wzory daje.
Książka w szeroki świat wprowadza,
dalekie z nami zwiedza kraje.
Lubimy książkę - przyjaciółkę.
Wiesz co ci powiem?
Nie odwlekaj.
Masz trochę czasu? Spójrz na półkę,
sięgnij po książkę!
Książka czeka!"


„Książka czeka” Hanna Łochocka

 

W roku szkolnym 2023/2024 w naszym oddziale przedszkolnym realizujemy Projekt „KSIĄŻKA (dla) PREDSZKOLAKA”, - którego celem jest:

  • rozwijanie zainteresowań książką wśród dzieci w wieku przedszkolnym będącej źródłem rozwoju, zdobywania wiedzy o sobie samym i o otaczającym świecie,
  • zdobywanie doświadczeń w słuchaniu, mówieniu i byciu słuchanym,
  • nabywanie przez dzieci właściwych postaw prospołecznych,
  • zapoznanie dzieci z kanonem literatury dziecięcej,
  • aranżowanie zajęć mających na celu przybliżenie wartości książki i uczenie szacunku do niej.

 

Cele działań czytelniczych:

  • Zorganizowanie kącika książek z literaturą odpowiednio dobraną do realizowanej tematyki zajęć.
  • Oglądanie książek przez dzieci, podejmowanie swobodnych rozmów.
  • Podejmowanie prób globalnego czytania.
  • Słuchanie baśni, bajek, legend, opowieści czytanych lub opowiadanych przez dorosłego (nauczyciela, zaproszonego do przedszkola gościa).
  • Słuchanie opowieści, bajek, wierszy ilustrowanych muzyką odtwarzanych z płyty.
  • Oglądanie przez dzieci teatrzyków, inscenizacji w wykonaniu nauczyciela z wykorzystaniem pacynki, kukiełki, marionetki itp.
  • Oglądanie teatrów i koncertów organizowanych na terenie przedszkola lub poza nim (profesjonalnych i amatorskich).
  • Układanie historyjek obrazkowych.
  • Rozmowy z dziećmi na temat najważniejszych wątków baśni, bajek, legend, opowiadań, postępowania bohaterów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pokonywania przeszkód.
  • Dyskutowanie, wymiana poglądów na temat różnych sposobów rozwiązywania konfliktów
  • Inscenizowanie przez dzieci wybranych fragmentów lub całości baśni, zabawy dramowe (ewentualne zmiany zakończenia, dodawanie wątków, kontynuowanie losów bohaterów według pomysłu dzieci).
  • Wyrażanie emocji, przeżyć dzieci poprzez twórczość plastyczną (na przykład malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, wykonywanie elementów stroju, scenografii, masek do inscenizacji).
  • Wykonywanie prostych kukiełek.
  • Manipulowanie sylwetami, kukiełkami, układanie dialogów miedzy postaciami, tworzenie wymyślonych zdarzeń i sytuacji.
  • Układanie przez grupę wspólnego opowiadania.
  • Próby ekspresji wrażeń poprzez ruch, taniec, muzykę.
  • Udział w opowieściach ruchowych, zabawach ilustrowanych ruchem.
  • Udział dzieci w zabawach inscenizowanych.
  • Wykonywanie książek przez dzieci (na przykład w formie albumu).
  • Wykonanie ilustracji do poznanych baśni, bajek, opowiadań itp.
  • Wycieczka do biblioteki/księgarni- zapoznane z pracą wykonywaną przez bibliotekarza i księgarza.
  • Udział dzieci w cyklu zajęć poświęconych książce.
  • Zapoznanie dzieci z postaciami wybranych poetów i pisarzy.
  • Nauka wierszy - recytacja indywidualna i zbiorowa.
  • Wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu.