"Książka nas uczy, książka cieszy,
czasem zadziwi nas niemało
albo po prostu tak rozśmieszy,
jakby się dobry żart słyszało.
Książka też mądrze nam doradza
różne wskazówki,
wzory daje.
Książka w szeroki świat wprowadza,
dalekie z nami zwiedza kraje.
Lubimy książkę - przyjaciółkę.
Wiesz co ci powiem?
Nie odwlekaj.
Masz trochę czasu? Spójrz na półkę,
sięgnij po książkę!
Książka czeka!"
„Książka czeka” Hanna Łochocka
W roku szkolnym 2023/2024 w naszym oddziale przedszkolnym realizujemy Projekt „KSIĄŻKA (dla) PREDSZKOLAKA”, - którego celem jest:
- rozwijanie zainteresowań książką wśród dzieci w wieku przedszkolnym będącej źródłem rozwoju, zdobywania wiedzy o sobie samym i o otaczającym świecie,
- zdobywanie doświadczeń w słuchaniu, mówieniu i byciu słuchanym,
- nabywanie przez dzieci właściwych postaw prospołecznych,
- zapoznanie dzieci z kanonem literatury dziecięcej,
- aranżowanie zajęć mających na celu przybliżenie wartości książki i uczenie szacunku do niej.
Cele działań czytelniczych:
- Zorganizowanie kącika książek z literaturą odpowiednio dobraną do realizowanej tematyki zajęć.
- Oglądanie książek przez dzieci, podejmowanie swobodnych rozmów.
- Podejmowanie prób globalnego czytania.
- Słuchanie baśni, bajek, legend, opowieści czytanych lub opowiadanych przez dorosłego (nauczyciela, zaproszonego do przedszkola gościa).
- Słuchanie opowieści, bajek, wierszy ilustrowanych muzyką odtwarzanych z płyty.
- Oglądanie przez dzieci teatrzyków, inscenizacji w wykonaniu nauczyciela z wykorzystaniem pacynki, kukiełki, marionetki itp.
- Oglądanie teatrów i koncertów organizowanych na terenie przedszkola lub poza nim (profesjonalnych i amatorskich).
- Układanie historyjek obrazkowych.
- Rozmowy z dziećmi na temat najważniejszych wątków baśni, bajek, legend, opowiadań, postępowania bohaterów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pokonywania przeszkód.
- Dyskutowanie, wymiana poglądów na temat różnych sposobów rozwiązywania konfliktów
- Inscenizowanie przez dzieci wybranych fragmentów lub całości baśni, zabawy dramowe (ewentualne zmiany zakończenia, dodawanie wątków, kontynuowanie losów bohaterów według pomysłu dzieci).
- Wyrażanie emocji, przeżyć dzieci poprzez twórczość plastyczną (na przykład malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, wykonywanie elementów stroju, scenografii, masek do inscenizacji).
- Wykonywanie prostych kukiełek.
- Manipulowanie sylwetami, kukiełkami, układanie dialogów miedzy postaciami, tworzenie wymyślonych zdarzeń i sytuacji.
- Układanie przez grupę wspólnego opowiadania.
- Próby ekspresji wrażeń poprzez ruch, taniec, muzykę.
- Udział w opowieściach ruchowych, zabawach ilustrowanych ruchem.
- Udział dzieci w zabawach inscenizowanych.
- Wykonywanie książek przez dzieci (na przykład w formie albumu).
- Wykonanie ilustracji do poznanych baśni, bajek, opowiadań itp.
- Wycieczka do biblioteki/księgarni- zapoznane z pracą wykonywaną przez bibliotekarza i księgarza.
- Udział dzieci w cyklu zajęć poświęconych książce.
- Zapoznanie dzieci z postaciami wybranych poetów i pisarzy.
- Nauka wierszy - recytacja indywidualna i zbiorowa.
- Wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu.