PROGRAM ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI SPOŁECZNO - EMOCJONALNEJ
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
„EMOCJE PRZEDSZKOLAKA”
Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka. W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym również rozwój emocjonalny. Dzieci przedszkolne poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się i różnicuje ich życie emocjonalne.
Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci mogą wykształcić umiejętności i dobre nawyki emocjonalne takie jak:
- rozpoznawanie stanu emocjonalnego, w którym aktualnie znajduje się,
- odczytywanie stanów emocjonalnych innych osób,
- okazywanie przeżywanych emocji w sposób akceptowany społecznie.
Zdobyte wówczas umiejętności są znaczące w późniejszym życiu. Umożliwiają właściwe zachowanie się dzieci w różnych sytuacjach wobec innych ludzi. Pomagają w radzeniu sobie z napotykanymi trudnościami czy niepowodzeniami.
Dzieci w grupie rówieśniczej uczą się wyrażania emocji i uczuć, a także rozładowania napięć emocjonalnych w akceptowany społecznie sposób, respektowania ustalonych reguł zachowania.
Program zajęć z zakresu edukacji społeczno-emocjonalnej „EMOCJE PRZEDSZKOLAKA” realizowany jest w roku szkolnym 2024/2025. Składa się z cyklu zajęć trwających około 30 minut realizowanych w grupie dzieci 5, 6 letnich. Po każdym zajęciu przeprowadzona zostaje ich ewaluacja.
Cele programu:
- rozpoznawanie i nazywanie przeżywanych stanów emocjonalnych, kontrolowanie ich oraz wyrażanie w sposób akceptowalny społecznie,
- rozwijanie słownika czynnego i biernego dzieci określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe (smutek, zmartwienie, przykrość, cierpienie, radość, zadowolenie, szczęście, duma, wściekłość, złość, nieśmiałość, lęk, gniew, zdziwienie, odwaga, nienawiść, itd.),
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej oraz empatii,
- rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych interakcji z innymi dziećmi,
- kształtowanie umiejętności budowania poczucia własnej wartości i silnej osobowości,
- kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań,
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (odporność na porażki i stres),
- budowanie systemu wartości dzieci.
Podstawowym komponentem zajęć są różnorodne zabawy z wykorzystaniem bajkoterapii, opowiadania rozwijające umiejętności społeczne z serii „Jeżyk Michałek w świecie uczuć i emocji”, zabawy dydaktyczne, integracyjne, zabawy ruchowe, z wykorzystaniem muzyki, zabawy z elementem dramy, prace plastyczne, rozmowy z wykorzystaniem ilustracji.
Ewaluacja programu:
- Obserwacja zachowania wychowanków w trakcie prowadzonych zajęć w różnych sytuacjach, aktywność podczas zabaw, umiejętność współdziałania z rówieśnikami, nabywanie pewności siebie.
- Wyniki obserwacji pedagogicznej dotyczące obszaru rozwoju społeczno-emocjonalnego zaznaczane w Arkuszu obserwacji do badania gotowości szkolnej dziecka.